Sunday, September 04, 2011

Jane Austen: Büszkeség és Balítélet

Az idei év hiánypótló projectje nálam, hogy megismerkedem néhány világhíres klasszikus regénnyel. Kezdtem a Zabhegyezővel, amitől nem voltam elájulva, aztán folytattam a Büszkeség és Balítélettel, ami már egy teljesen más dimenzió.

 Tartottam ettől a könyvtől, hogy majd terjengős, unalmas leírásokkal tarkított sótlan love sztorit kapok. Nagy szerencsémre nem így történt, nagyon kellemesen csalódtam. Jane Austen nagyon jól ír, nem tudom miért, de teljesen megdöbbentett a humora. Fogalmam sincs miből gondoltam, hogy egy, az 1700-as években íródott szerelmes regényben nem lehet humor, és nem csak az, hanem szarkazmus, helyenként cinizmus. Csak úgy dagadt a májam olvasás közben a gyönyörűségtől!


Gondolom a történetet nem kell bemutatnom hosszan, mert rajtam kívül már mindenki olvasta.
Adott 5 db hajadon nemes, ám szegény lány egy unalmas kisvárosban, ahova hogy hogy nem, pont most érkezett egy csapat vörös kabátos tiszt, és új magas rangú nőtlen szomszédok. A vidéki kisvárosi élet monotonságát csak a bálok színes forgataga töri meg.
A központban a Benett család áll, ahol a családfő – Mr. Benett- elkövette azt a hibát 30 éve, hogy feleségül vett egy nagyon buta sápítozós hárpiát – Mrs. Benett-et. Mindezek ellenére, az öreg derűs cinizmussal szemléli életüket, és ha teheti, elvonul könyvtárszobájába. (Nagy kedvenceim azok a jelenetek, ahol Mr. Benett cinikus humora jut előtérbe.)
Aztán ott vannak a lányok, mind különböző egyéniség. 

Jane, a legidősebb, aki mindenkiben meglátja a jót, minden idők legnagyobb naívája, de jól áll neki, ettől szerethető. Heves érzelmeket táplál Mr. Bingley, a már említett új szomszéd iránt, ami viszonzásra is talál, ám semmi nincs bonyodalom nélkül…
Jane után a sorban következő nővér Elizabeth, aki számomra a regény igazi főszereplője, egy intelligens, gyors észjárású, önfejű lány, akinek jól felvágták a nyelvét. Ő „Miss Balítélet” a könyvben, pontosan úgy, ahogy az ő Mr. Darcy-ja „Mr. Büszkeség”.
A többi 3 húg inkább a kedves mamára ütött, nem sűrűn álltak sorba amikor az észt osztogatták, nincs szűrő az agyuk és a szájuk között, amivel gyakran szégyenbe hozzák idősebb testvéreiket és apjukat.
Hm, azt ígértem nem írok sokat a regényről, nem nagyon akar összejönni:) Annyira nagyszerűek a karakterek a regényben, egyedi és kidolgozott mind, könnyű lenne hosszú jellemzéseket írni róluk.

Talán pont a karakterek sokszínűségében rejlik a regény időtálló sikere. Vagy talán még abban, hogy utolsó betűjéig hisz a szerelemre épülő házasságban, még akkor is, ha a helyzet kilátástalan, hiszen hozomány nélküli kisasszonyoknak nem sok esélye volt abban az időben szabad akaratukból jól házasodni.
Jah, és hát a legfontosabban majdnem elfelejtettem. Mr. Darcy, a tökéletes férfi, a siker kulcsa! Tudom, hogy nagyon klisés imádni Mr. Darcy-t, nem tehetek róla, kellene otthonra (főleg, hogy őt nem tudtam másképp vizualizálni, csak Colin Firth-ként).

A regény hatására megnéztem a BBC minisorozatát, ami egy hihetetlen telitalálat. Így kell filmadaptációt készíteni kérem szépen!

Szóval kijelenthetem, hogy áldozatul estem, becsatlakoztam a B&B népes rajongó táborába!

6 megjegyzés:

  1. Nagyon klassz ez a képregényes rajz!:))

    ReplyDelete
  2. :))
    Sok jópofa B&B-s képem van:)

    ReplyDelete
  3. Jót nevettem a képregényen én is. :D Egyébként magam is féltem a könyvtől (nem igazán kenyerem a romantika), de a végére nagyon megszerettem.

    ReplyDelete
  4. Én külön szoktam választani a csöpögős nyáltengert a romantikától, előbbitől egy sünbelépés is jobb, utóbbit viszont szeretem:) Mr Darcy..*.*

    ReplyDelete
  5. Jaj úgy örülök, hogy csatlakoztál a B&B rajongókhoz! ;)
    Nálam nagy kedvenc már régóta. Ellenben a képregényeket sosem szerettem, de most eme iromány illusztrálásának hatására kutakodni kezdtem utánuk... :)

    ReplyDelete
  6. Hát igen, sokáig ellenálltam Jane Austennak, majd most nemsokára akarom olvasni a Meggyőző érveket:)
    Külön mániám a könyvhöz való képkeresés:) szoktam gyűjtögetni rendesen:)

    ReplyDelete

 

Olvastár Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang